GROENLAND: Rondom Sisimiut

zondag 27 juli 2008

We slapen uit tot 8:30. Dan wordt het echt te warm in de tent. We hebben allebei vreselijk spierpijn en pijn in onze gewrichten. We sjokken over de zandweg richting de stad. We komen eerst door de 'hondenwijk', allemaal hokken met sledehonden die aan de ketting liggen. Lekker rommelig allemaal. We nemen even een kijkje bij de jeugdherberg, maar daar ziet alles er wat verlaten uit. Ons plan was om daar een paar nachten te gaan slapen, maar eigenlijk hebben we daar niet zoveel zin in.

Het is wennen om in de stad te zijn. Overal mensen en ook overal auto's. En dat terwijl ze alleen maar binnen de stad kunnen rijden. In de Konditorei kun je heerlijk eten. We ontbijten met belegde stokbroodjes en koffie en thee. Op een gegeven moment vraagt een Inuit of hij bij ons mag komen zitten. Hij vraagt of hij met ons mag praten. Hij heeft zichzelf Engels geleerd door naar de tv te kijken. Hij had ons gezien in Kangerlussuaq en vroeg of we de ACT gelopen hadden. Hoe lang we erover gedaan hadden etc. Het was erg leuk om met hem te praten. Hij vertelde hoeveel er de laatste jaren was veranderd in Sisimiut agv tv en internet. De jeugd is niet meer geinteresseerd in de oude tradities.

We nemen een kijkje bij de haven waar zojuist een Frans cruiseschip is aangekomen. In no-time wordt het stadje overspoeld door toeristen. In een souvenirswinkeltje kopen we ansichtkaarten en postzegels. Daarna gaan we naar de supermarkt. Hier is ook een munttelefoon. Ik krijg mijn moeder niet te pakken, maar gelukkig zijn Fedde's ouders wel thuis. Dan weet het thuisfront ook maar dat we veilig aangekomen zijn.

Bij de tent houden we een vreetfestijn met crackers en kaas en yoghurtjes en cola. Heerlijk! Dan hebben we tijd om de kaarten te schrijven. Ook doen we een wasje en hangen onze slaapzakken te luchten. We koken wat water om onszelf eens goed te wassen en voelen ons een stuk frisser. 's Avonds gaan we lekker patat en hamburgers eten bij de snackbar. Dan gaan we lekker vroeg de slaapzak in.

maandag 28 juli 2008

Rond half 2 's nachts werd ik wakker van de kou. Met een extra trui gaat het wel weer. We slapen uit tot 9 uur. Mijn heupen en knieen doen nog zo vreselijk zeer. Ook hebben we hele zware benen. Dus besluiten we om hier nog maar een dag te blijven staan.

Na een uitgebreid ontbijt pakken we een dagrugzakje in en gaan op weg voor een wandeling naar de kust. We willen even kijken hoe het pad langs de Amerloq fjord eruitziet. Want als dat te doen is, willen we nog een rondje van 3 tot 4 dagen maken. We hebben nog genoeg tijd tot de boot vertrekt. En om nu nog zolang in Sisimiut te blijven, daar hebben we ook geen zin in.

We moeten eerst de stad weer door en vinden dan het pad naar de kust. Het was best steil hier en daar. We vinden een mooi plekje op een rots en daar blijven we een hele poos zitten. Rond 15:00 gaan we terug. Het museum is nog steeds gesloten helaas. In de Konditorei nemen we nog een lekker gebakje en koffie.

dinsdag 29 juli 2008

We voelen ons 's ochtends al veel fitter en besluiten om de boel op te pakken en de route langs de fjord naar het verlaten dorp te gaan lopen. De rugzakken zijn weer goed gevuld met eten voor 4 dagen. We hebben ook een voorraad water mee want er staan maar weinig meertjes op de kaart. En er is een kans dat die droogstaan. Aan de zuidkant van de bergen ligt ook geen sneeuw meer hebben we gister gezien, dus veel smeltwaterstroompjes zullen we ook niet tegenkomen.

De route is gemarkeerd met rode stippen op de rotsen en cairns. De steile klimmen waren erg zwaar met de rugzak op. We hoopten dat het verderop makkelijker zou worden, maar dit bleek niet het geval. Veel klauterpartijen over grote rotsblokken. We hebben nog wel een poolvos gezien. Dat was onze eerste poolvos deze reis.
Ons tempo ligt op 500 meter per uur. Dat schiet dus niet erg op. Als we over een instorting met kleine stenen klimmen, valt er een los rotsblok op mijn kuit en achillespees. Gelukkig glijdt het rotsblok verder door naar beneden en kom ik er niet klem onder te zitten. Het is natuurlijk net weer mijn zere enkel.
We worden nu wel moe, gelukkig komt er een iets vlakker gedeelte en daar vinden we een geschikte plek voor de tent. Het is alweer 18:30. In de verte zien we het eilandje met de verlaten stad liggen, het lijkt niet zo heel ver....

woensdag 30 juli 2008

Als we om 7:30 de tent openritsen, is het ontzettend mistig. We kunnen de bergen niet eens zien. En ook de fjord naast ons is verdwenen. Na het ontbijt klaart het gelukkig op, want vandaag moeten we een hoge bergpas over en dat gaan we zeker niet in de mist doen! Als de zon erbij komt, is de mist snel verdwenen. Om 9:15 zijn we weer op pad. Het volgende deel van de route is een stuk makkelijker dan gister. We zijn zo weer 2 km verder. Gelukkig komen we langs een klein riviertje. Hier kunnen we onze waterflessen vullen. Dan komen we langs de overblijfselen van een Inuitdorp. Er liggen alleen nog hoopjes stenen. Ook komen we langs grafheuvels met een hekje eromheen. Dan komen we aan bij de laatste cairn. Op een eilandje vlak voor de kust liggen wat huisjes. Zo te zien wordt het nog wel onderhouden. Er liggen ook nog wat vissersbootjes.
Op de rots drinken we een bakje koffie en bestuderen de kaart. Nu wordt het moeilijk want er is geen routemarkering meer.

Gelukkig hebben we de waypoints van de ACT in onze GPS staan en op de kaart gemarkeerd, aan de andere kant van de bergrug ligt een waypoint dat we mooi als richting kunnen aanhouden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Eerst moeten we klimmen, dat gaat eenvoudig tot zo'n 200 meter. Daarna gaan we heel steil naar boven dwars door de bosjes en langs rotsen. Beter niet teveel naar beneden kijken!
Bovenaan houden we een rustpauze. We dachten dat we nog een stuk naar rechts moesten, maar eenmaal op de rand van de berg aangekomen, blijkt dat dit niet de goede pas is. We waren daarstraks al op de goede plek. Stom! Dus weer teruggelopen langs enge richeltjes en de berg overgegaan. Het meertje dat we zochten bleek wat achter de rotsen te liggen, vandaar dat we niet doorhadden dat we al op de goede plek waren. Eenmaal bij het meer aangekomen is het navigeren een makkie. Het terrein is wel zwaar, drassig en veel losse stenen en ontzettend veel muggen. We waren eigenlijk van plan om hoog in de bergen te gaan kamperen. Maar met de kans op mist en ook het drassige terrein, zien we hier van af. Voorbij het grote meer passeren we nog een klein meertje en dan moeten we een rivier oversteken. Vervolgens lopen we op een soort hoogvlakte en kunnen het dal zien liggen waar het ACT doorheen loopt. Nu alleen nog afdalen. We kunnen naast een riviertje naar beneden lopen, het lijkt van bovenaf heel steil, maar het valt erg mee. In het dal zoeken we een plekje voor de tent. Ik zat er aardig doorheen. Maar eenmaal op deze plek kan ons niks meer gebeuren en zijn we zo weer in Sisimiut als het moet.

donderdag 31 juli 2008

We slapen vandaag lekker uit tot 9:45. Daar zijn we wel aan toe naar die twee zware dagen. We ontbijten op ons gemak en vertrekken rond 11:45. Ik heb spierpijn van het klimmen van gister. Toen we de ACT liepen, hebben we de route links van de berg genomen. Nu gaan we rechtsom. Toevallig genoeg vind ik onderweg een potlood, ik was het mijne gister net verloren. We zien vandaag verscheidene sneeuwhoenders. Ze hebben een hele goede schutkleur, je ziet ze pas op het laatste moment. Het pad is hier niet erg duidelijk. Veel moeras en struikgewas. We komen langs een mooie waterval. Onderweg houden we nog een koffiepauze maar het stikt hier van de muskusosvliegen dus moet je de beker onder je muskietennetje houden en dat drinkt wat lastig. Een eindje van de route af ligt een mooi meertje. Hier vinden we een plekje voor onze tent. Het is 15:10. We hebben nu mooi even tijd om ons te gaan wassen in de rivier. Het was wel heel koud. 's Avonds komt er weer mist opzetten vanaf zee. Dan wordt het gelijk een stuk kouder.

vrijdag 1 augustus 2008

Ook vandaag kunnen we uitslapen. Het is nog maar een klein stukje naar Sisimiut. Het is weer erg mistig vanochtend. Om 11:30 vertrekken we. Al snel zijn we op het pad dat naar Sisimiut loopt. Als we bijna bij de zandweg zijn, houden we nog een lange koffiepauze. Dan lopen we rustig naar de camping en zetten onze tent weer op dezelfde plek als vorige week. Het is nog maar 14:30. We gaan nog even naar de stad en bellen naar huis dat we ons rondje weer volbracht hebben zonder ongelukken. Bij de boekwinkel kopen we een boek met de flora&fauna van Groenland. Mijn moeder zei dat er vandaag een volledige zonsverduistering geweest is die op Groenland te zien moest zijn. Dat zou rond 7 uur geweest zijn. Wij wisten helaas van niks. Maar met die mist zal het niet te zien geweest zijn.
Het jachtseizoen is vanaf vandaag geopend, hier en daar zie je Inuit met jachtgeweren lopen. Het is druk op de camping, omdat het vrijdag is zijn er ook allemaal Inuit die hun huis in de stad verruilen voor een tent op de camping.

zaterdag 2 augustus 2008

Vannacht was het ijskoud in de tent, 2 graden gemeten! Brr! Een hele poos wakker gelegen van de kou. Om 8 uur is het alweer 25 graden in de tent. Er is geen tussenweg zo lijkt het. We hangen onze slaapzakken weer even buiten te luchten. Vandaag doen we schone kleren aan voor de bootreis. Na het ontbijt pakken we de tassen in, maar laten de tent nog even staan. In de Konditorei drinken we koffie en eten een baguette. Daarna gaan we naar het museum. Dat is vandaag eindelijk open. Je kunt in de verschillende huisjes kijken en daar zijn verschillende exposities. Het was heel interessant. De tijd gaat snel voorbij en rond 15:00 gaan we terug naar de camping. Bij de sledehonden treffen we een eigenaar van de honden. We maken even een praatje. In de zomer mogen de honden 1x per maand even rennen. Verder rusten ze uit van de inspanningen van de winter. En ze kunnen slecht tegen de warmte. Ze krijgen ook maar een paar keer per week eten, anders worden ze te dik. Toch liggen de honden er tevreden bij.
Om 18:00 pakken we de tent op en lopen richting de haven. We nemen de route onderlangs, dat scheelt wat klimmen en dalen. De boot "Sarfaq Ittuk" ligt al klaar. Er waren veel rugzakwandelaars. Waar ze ineens vandaan komen? ik weet het niet. We hebben hier rond Sisimiut niemand meer gezien. Voordat we inchecken eten we nog een hamburger en patat.
Om 20:00 begint het inchecken. Er is een probleem met de computer waardoor het allemaal erg lang duurt. Vannacht kunnen we slapen in een 2 persoons couchette! En er is een gemeenschappelijke doucheruimte. Daar hebben we dus ook maar even gebruik van gemaakt.
Als we wegvaren, blijven we een poosje aan dek. Maar al snel wordt het heel mistig en is er niks meer te zien. Dus gaan we maar vroeg slapen.