GROENLAND

Rondom Ilulissat

zondag 3 augustus 2008

Ik slaap 's nachts niet al te best. Door het lawaai van de motor en de benauwde lucht heb ik flink koppijn gekregen. Met wat frisse lucht gaat dat gelukkig snel over. Het is wat miezerig weer en nog steeds mistig. We varen tussen allemaal kleine eilandjes door. Na een poosje komt Fedde ook buiten en die ziet gelijk een walvis! Ik zie nog net een wolk water omhoog spuiten.
We gaan eerst ontbijten. In Aasiat maakt de boot een korte tussenstop. Vanaf de boot lijkt het erg op Sisimiut. Dan pakken we onze tassen in en trekken onze vieze kleren weer aan. Tijd om een mooi plekje aan dek te zoeken. Niet veel later zie ik een bewegend eilandje. Het bleken wel 5 of 6 bultrugwalvissen te zijn. De kapitein meldt het ook en iedereen rent naar buiten. De boot probeert langzaam dichterbij te komen en dat lukt. We zien ze vlakbij de boot boven water komen en spuiten. Het is echt geweldig mooi om te zien. En wat een geluid maken ze! Het lukt me ook nog om een foto van een duikende walvis te maken.

Als alle walvissen verdwenen zijn, varen we verder. Niet veel later komen de eerste ijsbergen in zicht. Ondanks de kou blijven we toch staan kijken op het dek. Gigantische ijsbergen overal waar je kijkt. De een nog mooier dan de ander. We varen vlak langs de ijsfjord en zijn dan al snel in de haven van Ilulissat.

Ilulissat is veel meer op toeristen gericht dan Sisimiut. Er zijn veel meer winkeltjes en VVV kantoren etc. We lopen in de richting van de camping, maar we zijn niet van plan om hier vannacht te kamperen. We willen graag de route langs de ijsfjord lopen en daar ergens een plek voor de tent zoeken. Vanaf de camping beginnen er meerdere gemarkeerde routes. De meeste zijn maar heel kort en echt alleen voor de toeristen gemaakt die even bij de ijsfjord willen kijken en bij Sermermiut, de overblijfselen van een oude nederzetting.
Het is gevaarlijk om op de strandjes te lopen, want er kan elk moment een vloedgolf ontstaan door afbrekende stukken ijs die in het water vallen.

Het is miezerig weer dus trekken we onze poncho's maar aan. Het landschap hier is totaal anders dan bij Sisimiut. Veel minder begroeiing. En het is ook koud. Op de plek waar wij wilden kamperen, staat al een tent. Dus lopen we nog een stukje verder. Bovenop de rotsen vinden we een vlak stuk. Van bovenaf hebben we mooi uitzicht op de ijsfjord. Helaas begint het te regenen en moeten we in de tent eten.

maandag 4 augustus 2008

Het regent de hele nacht. 's Ochtends is het droog maar erg grijs en koud. We ontbijten in de tent met roggebrood en crackers. We missen de voedzame gevriesdroogde maaltijden nu wel. Nu we alleen rijst en spaghetteria hebben, zijn we veel sneller moe. Onze reserves zijn ook echt op. We wilden hier rond Ilulissat nog een 4 daagse tocht maken langs de ijsfjord en dan door het binnenland naar het Noorden en vervolgens naar het vliegveld van Ilulissat. De route is eerst goed te vinden. We hebben vanaf een hoge rots een prachtig zicht op de ijsfjord. Lang kunnen we er niet van genieten, want het is heel erg koud. We dalen af naar een vallei en daar kunnen we in de luwte even een koffiepauze houden. We volgen de vallei een poosje en moeten dan weer bergop. Het schiet niet op, we moeten lastige rotsen over klimmen en eigenlijk zijn we doodop. Dan zien we op een gegeven moment nergens meer cairns. Volgens de kaart zouden we vrij laag moeten blijven langs een meer, maar wij zitten al heel hoog op de flanken van de berg Inussunnguaq. Na wat ronddwalen, besluiten we dat het wel mooi geweest is. We willen geen ongelukken en dus lopen we dezelfde route terug. In de vallei met zicht op de Imilik fjord, zetten we onze tent neer. Het is alweer 17:40. We gaan hier morgen lekker een rustdag houden en genieten van de ijsfjord.

dinsdag 5 augustus

Het was een schitterende zonnige dag vandaag. Na een uitgebreid ontbijt bij de tent, pakken we onze dagrugzakjes in en beklimmen de rotsen boven de ijsfjord. Daar zoeken we een mooi plekje en blijven de rest van de dag zitten kijken naar het ijs. We zien ook nog een walvis rondzwemmen tussen de ijsbergen. Later op de middag maak ik rond de tent nog mooie foto's met m'n spiegelreflexcamera. Heerlijk zo'n rustdag!

woensdag 6 augustus

Vannacht begon het ineens erg hard te waaien. Je hoorde het ijs ook bewegen vannacht en af en toe luide knallen van afbrekend ijs. Om 9:50 vertrekken we richting Ilulissat. Ons plan is om via de steengroeve naar de stad te lopen. Maar onderweg besluiten we om toch nog een ommetje langs de drinkwatermeren 4 en 5 te maken. We beklimmen een bergtop van 203 meter. Daar hebben we een schitterend uitzicht op Disko baai en Disko eiland. Ook zien we in het binnenland de ijskap liggen. De wind neemt nog steeds in kracht toe. Er staan schuimkoppen op de drinkwatermeren. Er is geen pad hier. We dalen af richting Lake 5. Het is zwaar terrein. Gelukkig hebben we wind mee. We moeten nog twee riviertjes oversteken en komen dan bij de waterleiding die naar Ilulissat loopt. Er is hier geen geschikte kampeerplek. We hebben geen zin om naar de camping te gaan. Dus lopen we nog een stuk richting het vliegveld. Op zo'n anderhalve kilometer van het vliegveld vinden we uiteindelijk een redelijk beschut plekje voor de tent. We zijn alweer moe van de tocht van vandaag.

donderdag 7 augustus

Dankzij de warme wind, was het vannacht helemaal niet koud in de tent. 's Ochtends ging de wind liggen. Na het ontbijt lopen we naar de stad en kopen nog wat boeken en souvenirs. Dan zoeken we een plek op een terras voor koffie en gebak. Vervolgens gaan we terug naar de tent. We spoelen onze brandstofflessen met cola zodat we ze morgen mee kunnen nemen in het vliegtuig. Op een hoge rots genieten we nog een poos van het uitzicht op Disko baai. We gaan vroeg slapen want morgen moeten we al om 7:40 vliegen.

vrijdag 8 augustus

Vannacht hebben we erg slecht geslapen. Het was ijskoud. Om 4:30 staan we op. Er zit zelfs rijp op de tent! Het is een koud klusje om de tent in te pakken. Pas als we lopen, worden we weer wat warm. Gelukkig komt het zonnetje er al vroeg bij en dan warmt het lekker op. De fjorden bij het vliegveld zijn bevroren! Op het vliegveld staat de slee van de kerstman en ook een hele grote hondenslee. Om 6 uur mogen we de vertrekhal in. We doen de rugzakken in de flightbags. Ze zijn beide rond de 18 kg. Het inchecken gaat heel vlot. Om 7:40 vertrekt ons vliegtuigje naar Kangerlussuaq. Ik heb een plekje bij het raam alleen kijk ik wat uit op de motoren. De vliegreis was wel mooi, vanuit de lucht heb je een prachtig uitzicht op de ijsfjord en de ijskap en alle meertjes. We vlogen ook vrij laag. Om 8:25 komen we aan op Kangerlussuaq Airport. Het is 4 graden celsius maar het voelt hier veel warmer dan in Ilulissat. En er zijn geen muggen!! 's Middags maken we nog een excursie naar de ijskap. (zie verslag Rondom Kangerlussuaq).