GROENLAND: Rondom Kangerlussuaq

maandag 14 juli 2008

Na een rustige vlucht arriveren we rond 9:45 op het "Greenland International Airport" in Kangerlussuaq. Het vliegtuig was om 9:15 uit Kopenhagen vertrokken. In Kangerlussuaq is het 4 uur vroeger dan in Nederland. De lucht is strakblauw als we via de trap het vliegtuig verlaten. We zijn op Groenland!!

In de aankomsthal is het even wachten op onze bagage. Toch wel spannend, als onze rugzakken maar goed zijn aangekomen. Gelukkig komen ze er na een poosje aanrollen en de flightbags hebben zich prima gehouden.
We hijsen de rugzakken op de rug en de handbagage op de borst en dan gaan we op weg naar de camping.

De camping ligt naast de start/landingsbaan van het vliegveld. Er staan een paar tentjes. Ook is er een soort barak met een keukentje en twee toiletten. In en rond de barak ziet het zwart van de vliegen. Niet echt aangenaam. Vreemd genoeg denken we hier vier weken later heel anders over. Dan vinden we deze toiletten superluxe!
We vinden een mooi vlak plekje voor de tent. Aan het droge gras te zien, heeft het hier al een poos niet geregend.

Als de tent staat, gaan we op pad om Kangerlussuaq te verkennen. Eerst even kijken bij de supermarkt. Hier is heel veel te koop. En we vinden de wasbenzine die we nodig hebben om op te koken. Wasbenzine is lekker schoon, dat voorkomt overmatige roetvorming in ons brandertje. Desondanks moeten we hem onderweg nog wel een paar keer schoonmaken.
Gevriesdroogde maaltijden zijn niet te koop, die moet je echt vanuit Nederland meenemen! Ook moet je voldoende Deense kronen meebrengen, want in Kangerlussuaq is geen pinautomaat of bank!

Nadat we de spullen bij de tent gebracht hebben, vertrekken we weer voor een wandeling naar de Black Ridge en een nabij gelegen radarstation. Het is zo'n 18 graden celsius maar door de felle zon en de droge lucht voelt het wel aan als 30 graden!
Kangerlussuaq is sinds 1941 een Amerikaanse militaire basis, maar vanaf 1992 zijn er geen militairen meer aanwezig. De barakken staan er nog steeds. Vandaag de dag worden ze gebruikt als hotel, restaurant, jeugdherberg etc. Ook vind je er nog steeds een bowlingbaan, een zwembad en een golfbaan.
Tegenwoordig wonen er zo'n 500 mensen in Kangerlussuaq.

dinsdag 15 juli 2008

Na een nacht met weinig slaap ('t is even wennen dat het de hele nacht licht is!) staan we alweer vroeg op. We zijn van plan om een fiets te gaan huren en dan richting de ijskap te gaan fietsen. Bij de jeugdherberg 'Old Camp' is een fietsenverhuur. Ze hebben zat ATB's staan. Voor 100 kronen en 400 kronen borg, mogen we ze een dag huren. Op de fiets rijden we terug naar het vliegveld en gaan daar ontbijten in het cafetaria. Dit cafetaria is echt een aanrader, niet duur en erg goed. Ook kun je hier 's avonds lekker warm eten!

Met een volle maag gaan we op pad richting ijskap. De gravelweg is eerst nog redelijk berijdbaar, maar hoe verder we vanaf Kangerlussuaq zijn, hoe slechter hij wordt. Voorbij de "Sugar Loaf", komen we op een grote zandvlakte met los zand. Hier moeten we een heel stuk lopen. Het landschap is indrukwekkend. Bij een splitsing in de 'weg' besluiten we om de fietsen achter te laten en lopend naar Russell's gletsjer te gaan.

De gletsjer lijkt heel dichtbij maar is nog zeker 5 kilometer van ons af. We kunnen vlakbij de gletsjer komen. Grote brokken ijs op het strandje bewijzen dat er nog al eens wat instort. Daarom liever ook maar niet te dichtbij komen!
Als ik net even bij een ijsblok sta en Fedde een foto van me wil maken, hoor ik een donderend geluid. Er stort een enorm stuk van de ijsmuur naar beneden. Wow! Daar wil je niet onder terecht komen. We blijven een hele poos rondkijken bij de gletsjer. Er staan hier ook wat tentjes. We hebben al spijt dat we hier niet een nachtje kunnen kamperen.
Via een andere route lopen we terug naar de fietsen en gaan dan terug naar Kangerlussuaq. Helaas zijn we dus niet tot aan de ijskap gekomen. Dat red je niet in 1 dag heen en weer. We zijn nu zelfs al te laat om de fietsen terug te brengen.
Gelukkig zeuren ze daar niet over als we ze de volgende dag afgeven, en we krijgen netjes onze borg terug.

vrijdag 8 augustus 2008

Op onze laatste dag op Groenland, besluiten we om mee te gaan op excursie naar de ijskap. Want die willen we toch echt nog even van dichtbij zien. We schrijven ons 's ochtends vroeg in bij het VVV kantoor op het vliegveld. Er zijn veel liefhebbers die mee willen. De tour begint om 12:30 en zal zo'n 4 uur duren. We gaan met zo'n 4 wheel drive bus. Een soort container op wielen. De rit naar de ijskap toe duurt al dik anderhalf uur. De reisleider geeft tekst en uitleg in gebrekkig Engels en in het Deens. We komen langs een vliegtuigwrak dat er al sinds 1968 ligt. De piloot heeft het gered. Het wrak ziet eruit alsof het vorige week is neergestort....
Het laatste stuk naar de ijskap toe wordt duidelijk hoever het ijs zich heeft teruggetrokken. Hier zien we met eigen ogen het effect van de klimaatverandering. Heel indrukwekkend.
Lopend beklimmen we de moraine en dalen dan af naar de ijskap zelf. We lopen een eind het ijs op. Wat geweldig mooi! Overal ijs! Ik krijg zin om door te lopen verder het ijs op. Maar we moeten terug naar de bus. Op de terugweg zien we heel in de verte nog wat muskusossen. Van dichtbij zien we nog een stuk of wat rendieren.

Op zaterdag 9 augustus vliegen we terug naar Kopenhagen. Het vliegtuig heeft flink vertraging, daardoor kunnen we nog lekker lang buiten zitten op het vliegveld in Kangerlussuaq. Hoogtepunt van de vlucht terug is dat we dit keer over IJsland vliegen. Ik heb een schitterend uitzicht op de Askja krater.
Onze auto staat nog netjes op het parkeerterrein en brengt ons terug naar Itens.